ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Studenckie Towarzystwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie postanowień niniejszego regulaminu.
- W języku angielskim Studenckie Towarzystwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego w Łodzi używa nazwy: „Students’ Scientific Society at the Medical University of Lodz”.
§ 2
Siedzibą Towarzystwa jest Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Adres: al. Kościuszki 4, 90-419 Łódź.
§ 3
Towarzystwo jest dobrowolną, uczelnianą organizacją studencką o charakterze naukowym, zrzeszającą studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników naukowych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, zwanego dalej „Uniwersytetem”.
§ 4
Towarzystwo współpracuje z uczelnianymi oraz krajowymi i międzynarodowymi organizacjami studenckimi o charakterze naukowym.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 5
Celem Towarzystwa jest rozwijanie naukowych zainteresowań studentów oraz przygotowanie ich do pracy naukowo-badawczej.
§ 6
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- inicjowanie, wspieranie i pomoc w działalności naukowej studentów Uniwersytetu;
- propagowanie studenckich osiągnięć naukowych;
- ułatwianie przepływu informacji i wymiany doświadczeń w zakresie wiedzy medycznej;
- organizowanie konferencji, warsztatów, wykładów, debat etc.;
- upowszechnianie wyników z działalności, określonej w pkt. 4;
- organizowanie obozów naukowych;
- współpracę z innymi studenckimi organizacjami.
ROZDZIAŁ III
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 7
- Towarzystwo posiada członków:
- zwyczajnych (ang. „regular member”);
- honorowych (ang. „honorary member”).
- Członkiem zwyczajnym może być student Uniwersytetu, działający w przynajmniej jednym studenckim kole naukowym lub studiujący według indywidualnego toku studiów, deklarujący pomoc w realizacji celów Towarzystwa.
- Przyznanie statusu członka zwyczajnego jest równoznaczne ze spełnieniem jednego z warunków wymienionych w p. 2 i nie wymaga składania dodatkowego wniosku. Wydanie przez Zarząd zaświadczenia o pełnieniu powyższej funkcji jest możliwe tylko po dostarczeniu potwierdzenia, że student spełnia jeden z warunków z p. 2.
- Członkiem honorowym może być student, pracownik naukowy lub absolwent Uniwersytetu, który wniósł wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa.
- Tytuł Członka Honorowego jest nadawany przez Walne Zebranie Członków na wniosek:
- Zarządu lub
- Grupy co najmniej 25% członków zwyczajnych Towarzystwa.
§ 8
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do Władz Towarzystwa;
- głosowania nad projektem uchwały Walnego Zebrania Członków;
- korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Towarzystwa;
- udziału w zebraniach, konferencjach, warsztatach, wykładach, debatach etc., organizowanych przez Towarzystwo;
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
§ 9
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- uczestniczenia w działalności Towarzystwa i w realizacji jego celów,
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków;
- przestrzegania Regulaminu oraz uchwał Walnego Zebrania Członków.
§ 10
Członkowie honorowi posiadają takie same prawa jak członkowie zwyczajni z wyłączeniem prawa, o którym mowa w § 8 pkt 1 – 2.
§ 11
- Członkostwo ustaje na skutek:
- rezygnacji z członkostwa;
- rozwiązania Towarzystwa;
- śmierci członka.
- Członkostwo zwyczajne ustaje dodatkowo na skutek:
- ukończenia studiów lub
- wykluczenia przez Zarząd z powodu:
- rażącego naruszenia przepisów Regulaminy lub uchwał Władz Towarzystwa,
- braku przejawów aktywności w działalności Towarzystwa.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 12
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków oraz
- Zarząd.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 13
- Najwyższą Władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie Członków zwoływane jest w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
- Zwyczajne Walne Zebrania Członków zwołuje Zarząd przynajmniej dwa razy w roku, zawiadamiając członków poprzez oficjalną stronę na Facebook’u oraz grupę przewodniczących o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej 14 dni przed jego datą.
- W Walnym Zebraniu Członków powinien wziąć udział co najmniej jeden członek każdego Studenckiego Koła Naukowego (przewodniczący lub osoba przez niego wyznaczona).
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd na wniosek grupy co najmniej 25% członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 14
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia;
- uchwalanie Regulaminu oraz jego zmian;
- wybór i odwoływanie Zarządu;
- udzielanie Zarządowi absolutorium;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Władz Towarzystwa;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego;
- podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu.
ZARZĄD
§ 15
- Wybory członków Zarządu dokonywane są bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków zwyczajnych Walnego Zebrania Członków:
- w głosowaniu tajnym, na posiedzeniu Walnego Zebrania Członków lub
- w głosowaniu elektronicznym organizowanym w trybie określonym w uchwale Zarządu za pośrednictwem oficjalnej strony Towarzystwa.
- W przypadku, gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, przeprowadza się wybory uzupełniające w terminie nieprzekraczającym 30 dni. Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio ust. 1.
- Zakres uprawnień oraz obowiązków członków Zarządu jest jawny, regulowany odpowiednią uchwałą Zarządu i ogłoszony na oficjalnej stronie Towarzystwa.
§ 16
Do kompetencji Zarządu należą:
- kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa;
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków;
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
- planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej;
- reprezentowanie Towarzystwa i działanie w jego imieniu;
- przyjmowanie i wykluczanie członków zwyczajnych Towarzystwa;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
§ 17
- Działalnością Towarzystwa kieruje Zarząd w składzie:
- Przewodniczący;
- Zastępca Przewodniczącego;
- Sekretarz praz
- Kadencja Zarządu trwa 1 rok.
- Każdy student będący członkiem zwyczajnym Towarzystwa może pełnić tę samą funkcję w Zarządzie nie więcej niż 2 kadencje.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu.
- Członek Zarządu, w przypadku braku możliwości wypełnienia wszystkich obowiązków, jest zobligowany do przekazania wybranych obowiązków innemu członkowi zwyczajnemu Towarzystwa i nadzoru nad ich wykonaniem.
- Członek Zarządu w przypadku rażącego niedopełnienia swoich obowiązków może zostać usunięty z Zarządu na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków na wniosek:
- Przewodniczącego Zarządu;
- przynajmniej 2 członków Zarządu lub
- grupy co najmniej 25% członków zwyczajnych Towarzystwa.
- W przypadku ustąpienia Przewodniczącego Zarządu w czasie trwania kadencji, jego funkcję przejmuje Zastępca Przewodniczącego, aż do najbliższego Walnego Zebrania Członków zwołanego w ciągu najbliższych 21 dni w celu przeprowadzenia wyborów nowego Przewodniczącego Zarządu.
PATRONAT NAUKOWY
§ 18
Patronat Naukowy nad działalnością Towarzystwa sprawują:
- Rektor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi;
- Kurator Towarzystwa.
§ 19
- Zasady wyboru i odwołania Kuratora Towarzystwa określa Rektor.
- Do Kuratora Towarzystwa należy bezpośredni nadzór nad merytoryczno-finansową działalnością organizacji studenckiej, w szczególności:
- wspieranie i koordynacja działalności Towarzystwa oraz kontrola zgodności działań Towarzystwa z celami i zadaniami określonymi w Regulaminie;
- zatwierdzanie programów naukowych Towarzystwa i uczestniczenie i merytoryczna pomoc w ich realizacji;
- opiniowanie i zatwierdzanie oficjalnych dokumentów przygotowywanych przez Władze Towarzystwa składanych Rektorowi, w tym sprawozdań z działalności Towarzystwa i sprawozdań merytoryczno-finansowych;
- występowanie w imieniu Towarzystwa z wnioskami o dofinansowanie działalności oraz zatwierdzanie wydatków przeznaczonych na realizację celów Towarzystwa;
- rozstrzyganie sporów członkowskich.
ROZDZIAŁ V
STUDENCKIE KOŁA NAUKOWE
§ 20
- Praca naukowa studenckich kół naukowych działających na terenie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi jest istotą działalności Towarzystwa.
- Studenckie koła naukowe podlegają rejestracji w rejestrze prowadzonym przez Towarzystwo.
- Przez studenckie koła naukowe, o których mowa w niniejszym rozdziale, rozumie się koła studenckie nieposiadające organów i niezarejestrowane przez Rektora w uczelnianym rejestrze organizacji studenckich.
- Studenckie koła naukowe z chwilą wyboru organów, podjęcia uchwały i zarejestrowaniu działalności w uczelnianym rejestrze organizacji studenckich, zostają wykreślone z rejestru Towarzystwa.
§ 21
- Studenckie koło naukowe wybiera przewodniczącego będącego członkiem zwyczajnym Towarzystwa, który reprezentuj interesy studenckiego koła naukowego wobec Uniwersytetu.
- Przewodniczący studenckich kół naukowych w celu rejestracji są zobowiązani wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na oficjalnej stronie Towarzystwa, który określa warunki rejestracji studenckiego koła naukowego.
§ 22
Do obowiązków przewodniczącego studenckiego koła naukowego należą:
- przynajmniej raz w roku aktualizowanie informacji na oficjalnej stronie Towarzystwa na temat:
- danych kontaktowych studenckiego koła naukowego,
- warunków uczestniczenia oraz sposobu rozpoczęcia działalności w studenckim kole naukowym,
- spotkań studenckiego koła naukowego (miejsce, data, godzina, temat) oraz
- realizowanych lub planowanych projektów,
- uczestniczenie w zebraniach Towarzystwa organizowanych dla przewodniczących studenckich kół naukowych;
- przedstawianie wniosków i zapytań Zarządowi;
- informowanie członków koła o decyzjach i ogłoszeniach Zarządu;
- pomoc w organizacji sesji tematycznych podczas konferencji organizowanych przez Towarzystwo;
- uczestnictwo w Walnych Zebraniach Członków zwoływanych przez Zarząd. W przypadku przewidywanej absencji, przewodniczący ma obowiązek wyznaczyć przynajmniej jedną osobę, która będzie przedstawicielem SKN.
ROZDZIAŁ VI
FUNDUSZE
§ 23
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
- fundusze przydzielane przez Uniwersytet;
- opłaty wnoszone przez uczestników organizowanych wydarzeń;
- darowizny, dotacje, środki pochodzące z ofiarności publicznej lub ze sponsoringu.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie bankowym Towarzystwa.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd.
- Zasady dofinansowania reguluje Regulamin Dofinansowania Studenckiej Działalności Naukowej ze Środków Studenckiego Towarzystwa Naukowego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
ROZDZIAŁ VII
WYRÓŻNIENIA I ODZNACZENIA
§ 24
Towarzystwo może wyróżniać i odznaczać studentów, pracowników naukowych oraz absolwentów uniwersytetów medycznych, którzy wnieśli wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa, w następujących formach:
- Dyplom uznania
- Złota Odznaka STN;
- Tytuł Członka Honorowego.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
- Uchwałę w sprawie zmiany Regulaminu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwała w sprawie zmiany Regulaminu wymaga zatwierdzenia przez Rektora.
§ 26
- Decyzję o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Rektor. Przed podjęciem decyzji Rektor może zasięgnąć opinii Kuratora Towarzystwa.
- Rektor podejmując decyzję o rozwiązaniu Towarzystwa, określa sposób jego likwidacji.